24.09.2024

Sosiaalinen vastuu – mitä se tarkoittaa yrityksen arjessa?

Teksti | Satu Uronen

Sosiaalinen vastuu ja monimuotoisuus nousevat sanoina esille tuon tuostakin, kun puhutaan moderneista liiketoimintaympäristöistä. Ne eivät ole pelkästään eettisiä ja moraalisia velvoitteita vaan myös strategisia elementtejä, jotka vaikuttavat organisaation menestykseen ja kestävään kehitykseen. Tänä päivänä työpaikoilla pohditaan paljon työn tekemisen perustoja. Yhteistyö, joustavuus ja luovuus ovat keskeisiä tekijöitä tulevaisuudessa, kun digitalisaatio, automaatio ja kestävän kehityksen teemat muokkaavat työskentelytapojamme (Koivusaari 2024).

Z-sukupolvi siirtyy työelämään omilla ehdoillaan

Työelämä on suurten muutosten edessä tulevina vuosina: länsimaissa työikäisen väestön määrä vähenee koko ja ajan, eikä tekijöitä riitä kaikille aloille. Osaamisvaje kasvaa, kun eläkkeelle siirtyvien työntekijöiden mukana lähtee valtava määrä tietoa ja kokemusta. Tämän lisäksi työuransa aloittaa suuri joukko Z-sukupolveen kuuluvia tekijöitä, joiden elämä ei pyörikään enää pelkästään työn ja uran ympärillä. Zoomerit haluavat nauttia elämästä ja vaativat työelämältä joustoa työntekemisen suhteen. Nuori sukupolvi haluaa rakentaa oman työntekijäkokemuksensa yksilöllisten tarpeidensa ympärille, ja siksi esimerkiksi työntekemisen sijainti ei voi tulevaisuudessa olla pelkästään työnantajan määriteltävissä.

Yritysten on siis luovittava eri sukupolvien välillä ja kurottava umpeen ikääntyvän ja vasta työelämäänsä aloittavien kuilua. Yksi tapa saada eri sukupolvia edustavat työntekijät sulautumaan paremmin yhteen on vanhemman työväestön uudelleenkouluttautuminen tai osaamisen päivittäminen ja nuorempien mentorointi. Näin saataisiin siirrettyä arvokasta tietämystä Z-sukupolvelle ja jatkettua ikääntyvän työväestön uria. Samalla lisätään yrityksen monimuotoisuutta tukemalla eri sukupolvien edustajien työuria. (Koivusaari 2024).

Vastuullisuus on voimavara

Vastuullisuus ei ole pelkästään yrityksen resursseja kuluttavaa toimintaa. Vastuullisesti toimivat monimuotoiset organisaatiot kasvattavat luottamusta ja lojaalisuutta, mikä voi parantaa asiakassuhteita ja houkutella sitoutuneempia työntekijöitä. Tutkimusten mukaan monimuotoiset yritykset menestyivät 39 prosenttia todennäköisesti paremmin kuin vertaisensa, joiden monimuotoisuus oli vähäisempää (McKinsey 2023). Yhteisöllinen ja inklusiivinen työympäristö tuovat eri sukupolvien ja kulttuurien edustajien osaamisen ja näkökulmat yhteen. Ihmiset voivat paremmin ja he sitoutuvat vahvemmin tekemäänsä työhön ja organisaatioon, kun he kokevat, että heitä kuunnellaan ja arvostetaan. Lopulta kaikkien osaaminen kasvaa ja siitä hyötyvät sekä työntekijät että organisaatio.

Ympäristönsuojelu, eettinen liiketoiminta, yhteisöllinen osallistuminen ja taloudellinen vastuu ovat kaikki keskeisiä osa-alueita, jotka muodostavat sosiaalisen vastuun perustan. Samalla monimuotoisuuden edistäminen kulttuurisesti, sukupuolten ja sukupolvien välillä voi tuoda mukanaan uusia innovaatioita ja parantaa päätöksentekoa organisaatiossa. Vastuullisuus hyödyttää organisaatioita kokonaisvaltaisesti, koska se vaikuttaa työntekijöiden sitoutumiseen, parantaa yrityksen mainetta ja lisää asiakasuskollisuutta. Sosiaalinen vastuu ja monimuotoisuus ovat tänä päivänä keskeisiä tekijöitä, jotka auttavat organisaatioita menestymään nopeasti muuttuvassa liiketoimintaympäristössä.

Lähteet

Koivusaari, A. 2024. Workforce Trends 2024. ManpowerGroup.
McKinsey, 2023. Diversity matters even more. www.mckinsey.com